woensdag 26 december 2012

Tutorial vliesofix en start gemaakt nieuwe bustier

Afgelopen nacht heb ik een start gemaakt met een bustier voor mezelf. Ik vind het lingeriemerk Bordelle fantastisch, met name de Angela dress vind ik fasinerend om te zien, hoe die gemaakt is.
Deze keer heb me laten inspireren door dit merk.

Last night I made ​​a start with a bustier for myself. I think the lingerie brand Bordelle is fantastic, especially the Angela Dress I find it fascinating to see how it is made.
This time I was inspired by this brand.

Het is een enorm werk om alle schouderbanden te verwerken in het lijfje en er worden heel wat meters elastiek in verwerkt, maar het ziet er spectaculaar uit! Dat wordt dus nog vervolgd, elke dag een beetje, dan komt het vanzelf af. Ik ben nu nog aan het bepalen, hoe lang de bustier moet gaan worden. Het passen was best lastig, omdat er zoveel bandjes opgestikt zijn, moet je dus voor elk bandje bepalen hoelang die gaat worden  en hoe strak deze moet komen zitten, het mag van mij corrigeren, maar niet aftekenen. In de zijnaad heb ik beugelband gebruikt om daar het bandje op het stikken, later komen er baleinen in, maar het hoeft niet. Middenvoor is ook beugelband verwerkt, wrs komen er nog op meer plaatsen bevestigingspunten waar beugelband verwerkt wordt. Ook in beugelband heb je verschillende soorten, je hebt van dat pluizig beugelband, dat is heel zacht, maar gaat ook snel kapot, dus dat gebruik ik nooit. Hetgene wat wel vaak door mij gebruikt wordt is rondgeweven beugelband dit is heel handig om te verwerken in de cups, voor baleinen gebruik ik recht geweven beugelband, dat kun je hier en hier kopen.

It's a huge job to process all straps in the body and there are many meters elastic processes, but it looks spectacularI'm still deciding how long the bustier should become. The fit is tricky because there are so many bands to sewn on, you have to determine how long each band has going to be and how it should fit, it may give a little correction. In the side seam, I used to wireband (I don't know if I used the right name for it) to stitch the strap on. In the Center Front there is also an extra wireband processed, perhaps I must use some more places to proces wireband.

De horizontale cups voor de balconette heb ik deze keer een andere vorm gegeven. Zoals je kunt zien in de bovencup is het stukje aan de okselkant heel smal, het geeft dan net een andere look.

The horizontal cups for this balcony have a different shape. As you can see in the upper cup there is the piece on the armpit side very narrow, it just gives a different look.

Voor de cups heb ik een te gek stofje gebruikt, dit stofje is rechtstreeks op de padding geplakt met behulp van vliesofix. Met dit stofje ging hartstikke goed.

For the cups I have a lipstick fabric used, this fabric is glued directly onto the padding using vliesofix. This fabric was awfully good.

 Leg onder je vliesofix een oude handdoek, speld de padding op de vliesofix en knip de vorm uit, draai de padding om naar de handdoek en strijk op het papier de padding vast. Let goed op, dat je de padding goed op de vliesofix legt voor de linkse en rechtse cup.
Put a towel under your vliesofix, pin the padding on the vliesofix and cut the shape out, turn the padding to the towel and iron it on the paper the padding fixed. Pay attention, that you have the padding well vliesofix provides for the left and right cup.
 strijk de vliesofix goed vast, totdat het niet meer loslaat op de padding
ironing the vliesofix firmly, until it no longer release the padding
 ik gebruik geen stoom, eigenlijk kun je voor dit soort plakkerige klusjes het beste een oud strijkijzer gebruiken, gelukkig bestaat er strijkijzer reiniger. :D
I do not use steam, basically you for this kind of sticky chores is best to use an old iron, fortunately there is iron cleaner
 Nadat de padding goed is afgekoeld, kun je het papier eenvoudig verwijderen.
After the padding is properly cooled, you can easily remove the paper.
 Knip een stukje stof af en leg de patroondelen met de plaklaag op de verkeerde kant van de stof. Strijk even op de padding zodat de stof al vastgeplakt zit, dan kun je het geheel makkelijker draaien.
Cut a piece of fabric and lay the pattern pieces with the adhesive layer on the wrong side of the fabric. Ironing just the padding so that the fabric already glued, you can easily turn the whole.
 Knip de overtollige stof weg en de padding is nu gebruiksklaar. Voor het beste resultaat kun je het de padding een dag laten liggen voordat je deze gaat gebruiken
Trim the excess fabric and the padding is now ready for use. For best results, you can leave the padding one day before you start using
 


9 opmerkingen:

simoneannemone zei

Ik ben heel benieuwd hoe jouw bustier eruit gaat zien!

Dank je wel voor de duidelijke uitleg over padding bekleden met vlisovix.

Saskia

Neeltje zei

Dat ziet er veel belovend uit. Ben erg benieuwd naar het resultaat van de bustier.

Corina zei

Gaaf stofje heb je daar, en bedankt voor de duidelijke uitleg van het plak gebeuren. Ik heb mijn mv nu ook gedaan dus afwachten, ben benieuwd hoor hoe ie gaat worden je bustier. Veel plezier en succes.

Corina

Handige Handjes zei

De bandjesbustier is een hele uitdaging! Petje af voor je geduld. En de tutorial voor de padding is heel handig, zal ik ook eens zo gaan doen.

Jos van KloskaCreAtief! zei

Dit is ook echt weer een project voor jou om je tanden in te zetten. Ben zo benieuwd naar het resultaat!!

Sannalin zei

Duidelijke tutorial, hoe verwerkje depadding nu verder? Zigzag je het aan elkaar net als,je bij gewone padding doet en dan bv afwerken met wat vouwelasrtiek over de naad?

en ik heb al wat vorderingen mogen zien het heeft echt een WAUW factor.

Kim zei

wat een gaaf projectje!! Super leuk om dit zo te volgen, ben heel benieuwd naar het resultaat.

Emma zei

Wat een duidelijke tutorial. en ook
ik ben reuze benieuwd naar je bustier.

elly zei

ook ik kan niet wachten op het resultaat,het stofje kom ik steeds tegen bij lijfgoed.heeel leuk vind ik het. ik ben dus heel benieuw naar de verwerking in het patroon.
elly

Zijden jurkje deel 2

De satijnzijde die ik gebruik is best dun, om de stof wat meer body te geven, heb ik de stof tegengevoerd met een zwarte katoenen/zijde ...